ΕΚΘΕΣΕΙΣ

«Uncensored Books»

Σπίτι Πολιτισμού, Ρέθυμνο, Κρήτη

Εμμανουήλ Βερνάρδου 12,  Ρέθυμνο

Διάρκεια: 15 – 24 Σεπτεμβρίου
Επιμελήτρια: Νατάσσα Χριστιά

Το Φεστιβάλ εγκαινιάζει τις δράσεις του στις 15 Σεπτεμβρίου στο Ρέθυμνο με την έκθεση “Uncensored Books” σε επιμέλεια Νατάσσας Χριστιά. Η έκθεση φέρνει στο προσκήνιο μια σειρά φωτογραφικών βιβλίων/photobooks και εγκαταστάσεων που επιχειρούν μέσα από το περιεχόμενό και τη μορφή τους να θέσουν κριτικά ερωτήματα σε σχέση με την παραγωγή, χρήση/κατάχρηση, κυκλοφορία και κατανάλωση των εικόνων σήμερα στις συστημικές αφηγήσεις της μαζικής κουλτούρας και των ιδεολογιών της. Πειραματιζόμενα με νέα κανάλια επικοινωνίας, πολλά από τα εκδοτικά projects διερευνούν πώς η φωτογραφία μπορεί να ενεργοποιηθεί μέσα από τον έντυπο λόγο ως εργαλείο ακτιβισμού, ενώ άλλα το πώς οι εικόνες χρησιμοποιούνται ως εργαλεία πολιτικού και οικονομικού ελέγχου από τα παραδοσιακά και διαδικτυακά ΜΜΕ. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 24 Σεπτεμβρίου.

«Crete: stories from the edge»

Εκθεσιακός Χώρος ΕΦΕΚ , Ηράκλειο, Κρήτη

Δουκός Μποφώρ 20, Ηράκλειο

Διάρκεια: 11 Νοεμβρίου – 10 Δεκεμβρίου
Επιμελητής: Μαρίνος Τσαγκαράκης

Λάμπρος Ανδριανάκης, Αντώνης Δαμολής, Χριστόφορος Δουλγέρης, Χαράλαμπος Κυδωνάκης, Λίνα Μανουσογιαννάκη, Δημήτρης Μπαρούνης, Στεφανία Ορφανίδου, Μιχάλης Πουλάς, Πάνος Χαραλαμπίδης & Μαίρη Χαιρετάκη

Ευρώπη, κόρη του βασιλιά της Τύρου Αγήνορα και της Τηλέφασσας. Ο μύθος λέει πως μια καλοκαιρινή μέρα την είδε ο Δίας να χορεύει με τις φίλες της σε ένα beach bar και την ερωτεύτηκε. Εμφανίστηκε μπροστά της με τη μορφή ταύρου, άκακου στην όψη και η Ευρώπη, απονήρευτη και αθώα, πίνοντας την πορτοκαλάδα της κάθησε στη ράχη του. Ο ταύρος όρμηξε στο νερό με την αγαπημένη  νεαρή στην πλάτη του και έφυγαν προς την Κρήτη…Προς έναν τόπο με όνομα βγαλμένο από το “κράτος”, τη δύναμη και την ισχύ.
Κι αυτός ο μύθος – όπως κι άλλοι πολλοί – υπάρχει απλά για να μας θυμίζει παλιούς κόσμους και εποχές, τη χαμμένη αθωότητα της Ευρώπης και την παλιά ισχύ της Κρήτης, της άκρης ενός τόπου που αργότερα έμελλε να γίνει – ή να φαίνεται – μία πανίσχυρη οικονομικά ήπειρος.
Σήμερα, δίπλα από το όνομα της «αθώας» Ευρώπης διαβάζουμε τη λέξη «κρίση»…..κοινωνική, πολιτισμική, οικονομική και τελικά ταυτότητας. Η ροή αυτών των φαινομένων μοιάζει με μαθηματική ακολουθία…σαν αόρατη αλλά υπαρκτή αιτιώδης, νομοτελειακή συνάφεια πίσω από αυτά.
Οι εργασίες, οι οποίες έχουν επιλεγεί για τη συγκεκριμένη έκθεση αποτελούν προσωπικά οδοιπορικά των φωτογράφων της, αναφέρονται στις εμπειρίες τους τα τελευταία χρόνια και στο πως οι ίδιοι αντιλαμβάνονται τον τόπο, την κοινωνία και το περιβάλλον μέσα στο οποίο ζουν και αλληλοεπιδρούν. Εικόνες από το νότιο άκρο της Ευρώπης μέχρι τις…«ανεπτυγμένες» Βόρειες χώρες της, Γερμανία, Ολλανδία, Βέλγιο, Σουηδία, τόπους στους οποίους κάποιοι από αυτούς επέλεξαν να εξερευνήσουν ή να συνεχίσουν τις ζωές τους,  σαν «σύγχρονοι» νομάδες.
Κοινή αφετηρία ή ενδιάμεσος σταθμός αυτών των φωτογράφων ο ίδιος πάντα τόπος, η Κρήτη.
Οι εικόνες έρχονται με τον ίδιο νομοτελειακό τρόπο, να ταιριάξουν σαν κομμάτια του ίδιου παζλ να (συν)ομιλήσουν για την Ευρώπη των δύο άκρων και να θέσουν ερωτήματα για την χαμένη αθωότητα, το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της «Γηραιάς Ηπείρου».

«Saints and Outsiders»

Σπίτι Πολιτισμού, Ρέθυμνο, Κρήτη

Εμμανουήλ Βερνάρδου 12,  Ρέθυμνο

Διάρκεια: 2 Δεκεμβρίου – 19 Δεκεμβρίου
Επιμελητής: Χριστίνα Καλλιγιάννη

Από τις 2 Δεκεμβρίου ως τις 19 Δεκεμβρίου στο «Σπίτι Πολιτισμού» στο Ρέθυμνο, θα πραγματοποιηθεί, έκθεση με έργα των Δημήτρη Ραπακούση (Outsiders) και Πάνου Κέφαλου (Saints).

«Critical Archives III: Identities»

Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, Ρέθυμνο

Μεσολογγίου 32, Ρέθυμνο

Διάρκεια: 20 Δεκεμβρίου – 20 Μαρτίου 2018
Επιμελητές: Μαρία Μαραγκού, Παύλος Φυσάκης, Γιώργος Καραηλίας, Δημήτρης Κεχρής

Το έργο του Paul Graham «New Europe» που αναπτύχθηκε σε μια κρίσιμη για την Ευρώπη περίοδο (1988-1992), αποτελεί τη βασική επιρροή της κεντρικής έκθεσης του MedPhoto 2017-2018. Η οπτική ευφυΐα με την οποία ο Graham ψηλαφεί τα αποτυπώματα του χρόνου στο σώμα της Ευρώπης, όχι μόνο αποτελεί οξυδερκή προοικονομία της σημερινής πολυσύνθετης πραγματικότητας της ηπείρου, αλλά επανανοηματοδοτεί στο σήμερα τη ρήση του Walter Benjamin: «Η Ιστορία αναλύεται σε εικόνες, όχι σε ιστορίες». Η έκθεση «Critical Archives III: Ταυτότητες» θα πραγματοποιηθεί, από τις 20 Δεκεμβρίου μέχρι τις 20 Μαρτίου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης στο Ρέθυμνο, με συμμετοχές από την Ελλάδα και την Ευρώπη, φιλοξενώντας ένα μωσαϊκό φωτογραφικών projects που δοκιμάζουν να συμβάλουν στην κατανόηση των αλλαγών που συντελούνται στην ήπειρο, απεικονίζοντας το παλιό και το νέο πρόσωπο των ανθρώπων της Ευρώπης και σκιαγραφώντας τις ευρωπαϊκές κοινωνίες έτσι όπως διαμορφώνονται. Οι ταυτότητες που συγκροτούν οι άνθρωποι σε σχέση με τις μεταβολές σε επίπεδο έμφυλων, διαπροσωπικών και ευρύτερα κοινωνικών και πολιτικών σχέσεων, αλλά και μια κριτική κατανόηση του τόπου, της γης με τις ποικίλες αποχρώσεις και σημασίες που μπορεί η έννοια αυτή να λάβει, βρίσκονται στο επίκεντρο της έκθεσης.

Uncensored Library

Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Ρεθύμνου

η ημερομηνία θα ανακοινωθεί σύντομα

Με βασικό κριτήριο τη φωτογραφική εκπαίδευση, η έκθεση «Uncensored Library» παρουσιάζει έργα που διερευνούν ένα ευρύ φάσμα αναζητήσεων και πρακτικών στο χώρο του βιβλίου, σε αισθητικό και τεχνικό επίπεδο. Τα βιβλία θέτουν κριτικά ερωτήματα σχετικά με την κυρίαρχη οπτική κουλτούρα επικοινωνώντας ταυτόχρονα με τα ζητήματα που αναδεικνύονται και στις άλλες εκθέσεις του Φεστιβάλ και λειτουργώντας ως μέρος μιας ενιαίας καλλιτεχνικής πρότασης.

ΔΡΑΣΕΙΣ

Σεμινάρια και Ομιλίες, ‘Εκθεση στην Αθήνα

Κρήτη και Αθήνα

Διάρκεια: Μάρτιος 2018

Μια σειρά από διαλέξεις και workshops με εισηγητές έλληνες και ξένους φωτογράφους θα πραγματοποιηθούν στο Ρέθυμνο και την Αθήνα, υπό το πρίσμα της ανάπτυξης της φωτογραφικής εκπαίδευσης και με σκοπό την ολοένα και βαθύτερη εμπλοκή του κοινού με τη φωτογραφική πρακτική. Ταυτόχρονα, θα πραγματοποιηθεί έκθεση στην Αθήνα η οποία θα αποτελεί επιλογή έργων των καλλιτεχνών που συμμετείχαν στις τέσσερις μεγάλες εκθέσεις του 1ου MedPhoto. Επίσης, στην Πλατεία Μικρασιατών στο Ρέθυμνο, θα πραγματοποιηθεί έκθεση ανοιχτού χώρου με την ομάδα #Dysturb.

Ενθύμια και Τρόπαια | ομαδική έκθεση

Στρατώνες Φρουρίου Φίρκα, Χανιά

Παλιά Πόλη Χανίων

Διάρκεια: 21-29 Οκτωβρίου 2017
Επιμελητής: Κωστής Αντωνιάδης

Δημήτρης Μπαρούνης, Γιάννης Κλουβιδάκης, Κωνσταντίνος Γδοντάκης, Σπύρος Ζερβουδάκης, Σάββας Κόης, Στέλλα Αγγελάκη, Φωτεινή Φαρμασώνη, Μαρία- Ντενίζ Ντεσσιμό, Ελευθερία Σειστάκη, Χριστίνα Αντωνίου και Αντρέας Νικολαράκης

Το ότι οι φωτογράφοι «παίρνουν» φωτογραφίες είναι μια ευρύτατα διαδεδομένη αντίληψη. Η φωτογραφική πράξη φαίνεται να υπακούει στην επιθυμία να αποκτήσει κανείς ένα ενθύμιο αλλά και να εξερευνήσει τα πράγματα, τις καταστάσεις ή τα πρόσωπα που συναντά στη ζωή του. Η φυσικότητα, ο νατουραλισμός και η αμεσότητα είναι σε αυτή την περίπτωση τα κυριότερα χαρακτηριστικά της φωτογραφικής τους απεικόνισης. Η συνάθροιση τέτοιων εικόνων υποδεικνύει επίσης πως η φωτογράφιση υπακούει στη βαθύτερη ανάγκη να εξερευνήσει ο φωτογράφος τον ίδιο του τον εαυτό. Γι αυτό και οι φωτογραφίες του έχουν ορισμένες φορές χαρακτήρα ιδιωτικό και δυσπρόσιτο.

Είναι όμως επίσης αληθές το ότι οι φωτογράφοι με τις φωτογραφίες τους «σημαδεύουν» πράγματα, καταστάσεις και πρόσωπα υπακούοντας στην επιθυμία τους να αφήσουν σε αυτά ένα μοναδικό και ιδιαίτερο σημάδι της παρουσίας τους στον κόσμο. Για να το πετύχουν όμως αυτό πρέπει να βρουν τον τρόπο να το κάνουν, να υιοθετήσουν για παράδειγμα μια περίτεχνη μορφή απεικόνισης, να ανακαλύψουν ένα φωτογραφικό ιδίωμα που θα δείξει τον κόσμο με ένα διαφορετικό τρόπο. Πρόκειται ουσιαστικά για μια πράξη οικειοποίησης, τρόπαιο μιας προσωπικής κατάκτησης.

Έντεκα φωτογράφοι, συναντώνται σε αυτή την έκθεση αναδεικνύοντας με τα έργα τους διαφορετικές προσεγγίσεις στον τρόπο με τον οποίο ο καθένας διαπραγματεύεται τη σχέση του με την πραγματικότητα. Διαυγή τοπία και στιγμιότυπα, φωτογραφίες που περιγράφουν καταστάσεις ή αφηγούνται ιστορίες, φωτογραφίες φωτεινές συχνά παράδοξες ή οπτικά σύνθετες, δείχνουν ανάμεικτα ενθύμια και τρόπαια από συγκεκριμένες περιόδους της φωτογραφικής τους διαδρομή.

Νομαδική Βιβλιοθήκη

Κεντρική στόχευση αποτελεί η ανάδειξη του φωτογραφικού βιβλίου ως αυτόνομου έργου και ως βασικού πλαισίου παρατήρησης. Έτσι, το MedPhoto συγκροτεί συλλογή/βιβλιοθήκη με φωτογραφικά βιβλία από όλον τον κόσμο που θα έχει νομαδικό και διαδραστικό χαρακτήρα. Θα ταξιδεύει, θα δανείζει, θα παρουσιάζει τα βιβλία της διαδικτυακώς μέσα από αντίστοιχες πλατφόρμες, θα εμπλουτίζεται διαρκώς, θα αποτελεί αφορμή για σεμινάρια. Το MedPhoto θα προχωρήσει σε συνεργασίες με δημοτικές, πανεπιστημιακές και δανειστικές βιβλιοθήκες και εκπαιδευτικά ιδρύματα ανά την Ελλάδα. Το ξεκίνημα θα γίνει από τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Ρεθύμνου, από τις ιστορικότερες στην Ελλάδα. Η συλλογή θα παραχωρηθεί στη βιβλιοθήκη για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα και θα είναι ελεύθερα προσβάσιμη στο κοινό. Πέρα, από τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα μιας τέτοιας βιβλιοθήκης, η συγκρότησή της θα θέσει επιπλέον τις βάσεις για τη δημιουργία ενός φωτογραφικού/ιστορικού αρχείου. Οι έννοιες που διερευνώνται στα έργα της κεντρικής έκθεσης είναι παρούσες και στο περιεχόμενο των βιβλίων. Οι ταυτότητες (identities) και οι συνεχείς μεταβολές τους, η εντεινόμενη τάση ενδοσκοπικής χρήσης του μέσου (intimacy) και ο τόπος (territory), ως γη, ως εξορία, ως μνήμη, ως έκφραση κρατικής κυριαρχίας, ως κόμβος συνάντησης, ως πεδίο συρράξεων, ως χώρος παραγωγής της ίδιας της εικόνας, ως μη-τόπος, όλα είναι μέρος της κοινής αφήγησης που συγκροτείται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ.

Έκδοση Βιβλίου Έλληνα Φωτογράφου

Το MedPhoto, ξεκινώντας από φέτος την εκδοτική του δραστηριότητα, θέτει ως βασικό στόχο να προχωρά κάθε χρόνο στην έκδοση μιας δουλειάς ενός έλληνα φωτογράφου και έτσι να συμβάλει σταδιακά στη συγκρότηση ενός σώματος εγχώριας φωτογραφικής βιβλιογραφίας. Η πρώτη έκδοση θα πραγματοποιηθεί τον Φεβρουάριο του 2018.