Το 3ο Μεσογειακό Φεστιβάλ Φωτογραφίας αναπτύσσεται με βασική θεματική  “Archive: Between the Public and the Private”.

Οι κοινωνικές σχέσεις και οι μετασχηματισμοί τους στο χρόνο, η ταξινόμηση και η χωροποίησή τους, οι μηχανισμοί που εγκαθιδρύουν σχέσεις και παράγουν συμβάντα καθώς καταγράφουν, η διαχείριση της ζωντανής εμπειρίας και η σύνδεσή της με τη μνήμη βρίσκονται στο επίκεντρο του Φεστιβάλ μέσα από τους τρόπους με τους οποίους άτομα ή θεσμοί αρχειοθετούν.

Η αρχειακή πρακτική αποτελεί καταστατική διάσταση κάθε δομής και ταυτόχρονα προϋποθέτει την ύπαρξη ενός υποκειμένου που επιλέγει, εντυπώνει, συντηρεί, ελέγχει, αναπαράγει. Προϋποθέτει την ύπαρξη μιας Αρχής που βρίσκεται διαρκώς σε μια σχέση διελκυστίνδας με την αρχή ως καταγωγή, ως αφετηρία. 

Η φωτογραφία, ως κατεξοχήν εργαλείο αρχειοθέτησης, ως εργαλείο κατασκευής αναμνήσεων και εξορκισμού του θανάτου, ως μοντέλο, ως κώδικας, ως αποτύπωμα, ως τεκμήριο παρουσίας μιας απουσίας, ως μέσο αναπλαισίωσης βρίσκεται από τη γέννησή της στο επίκεντρο των παραπάνω διαδικασιών. Δεν υπάρχει ανθρώπινη δραστηριότητα, από την πιο κοινή καθημερινή πράξη μέχρι τα μεγάλης κλίμακας πολιτικά γεγονότα που να μην «επιδιώκει» να φωτογραφηθεί, να αποθηκευτεί, να ταξινομηθεί, να αναπαραχθεί, να κυκλοφορήσει ως αντίγραφο, ως προσομοίωση, ως αποδεικτικό στοιχείο, ως αλήθεια, ως ψέμα. 

Τελικά ένα οπτικό αρχείο διατηρεί τη μνήμη ή την υποσκάπτει; Ποια είναι η σχέση του με την απώλεια; Ποια είναι τα όριά του και ποιος ο τόπος του; Πότε ένα αρχείο αποκτά μνημειακό ή δημόσιο χαρακτήρα; Πώς ένα αρχείο καθίσταται έγκυρο; Τι μπορούμε μέσα από οπτικά αρχεία να μάθουμε για τις έμφυλες σχέσεις μιας εποχής, για την αρχιτεκτονική μιας πόλης, για την ιστορία ενός απομονωμένου χωριού, για κάποιο γεγονός που συγκλόνισε την παγκόσμια κοινή γνώμη ή τελικά για τους δημιουργούς των εκάστοτε αρχείων; 

Ποιος σε τελική ανάλυση έχει την αρμοδιότητα να προσδώσει αρχειακό χαρακτήρα στην εικόνα κάποιας ιστορικής στιγμής εν τω γεννάσθαι; Από πού αντλούν την ισχύ τους οι αυθεντίες και τα πολιτικά υποκείμενα που αρχειοθετούν; Φωτογραφίες γενεθλίων, φάκελοι της αστυνομίας, οικογενειακά albums,  εικόνες του Google Maps, αφίσες, εικόνες μόδας και διαφήμισης, ρεπορτάζ, snapshots στο instagram, εικόνες προϊόντα φωτομοντάζ, αεροφωτογραφίες, βίντεο που καταγράφουν κοινωνικές συγκρούσεις, οπτικά ημερολόγια προσωπικών στιγμών, εικόνες θραύσματα της διαδικτυακής διασύνδεσης, σκηνοθετημένες εικόνες υψηλής τεχνικής αρτιότητας, όλα τους αποτελούν αρχεία –φορείς νοημάτων- πάντοτε σε εξέλιξη, ανολοκλήρωτα, ανοιχτά σε ερμηνείες και χρήσεις, όλα τους αποτελούν διαρκώς συσσωρευόμενα και διάσπαρτα σημεία μιας οπτικής γραμματικής που χτίζεται μέρα με τη μέρα και που κατ’ επέκταση προσφέρουν πολλαπλούς τρόπους θέασης και αρχειοθέτησης του κόσμου ή των διαφόρων κόσμων εκεί έξω. Όλα τους αποτελούν θραύσματα της σύγχρονης ιστοριογραφίας και όλα τους εγείρουν ερωτήματα για τα όρια ανάμεσα στην ιδιωτική και στη δημόσια σφαίρα, ανάμεσα στο απόκρυφο στο μη απόκρυφο, το αυθεντικό και το πλαστό. Ανάμεσα στο προσωρινό και στο μόνιμο, ανάμεσα σε οτιδήποτε διαφυλάσσεται και σε οτιδήποτε αποβάλλεται. 

Το MedPhoto Festival 2019, παρουσιάζοντας έργα που είναι φορείς αρκετών από τις παραπάνω όψεις της υπό διερεύνηση έννοιας του αρχείου, προτείνει τρόπους μελέτης των ποικίλων μηχανισμών αρχειοθέτησης και των υποκειμένων που αρχειοθετούν, τρόπους σύνδεσης των εικόνων των πραγμάτων με την καταγωγή τους, τρόπους ερμηνείας της έννοιας του «οικείου»  και του πώς αυτή συντίθεται και από ποιον. Και επιδιώκει να συμβάλει σε μια βαθύτερη κατανόηση -ίσως και μια αμφισβήτηση- των παγιωμένων μεθόδων χρήσης του ανασυγκροτημένου παρελθόντος στην υπηρεσία μιας υπόσχεσης για το μέλλον. 

CRITICAL ARCHIVES IV: Documents

συμμετέχοντες

Andrea & Magda Photographers, Tommaso Bonaventura & Alessandro Imbriaco, Joachim Brohm, Lorenzo Castore, ΧΑΡΗΣ ΓΡΗΓΟΡΑΚΗΣ, Alvaro Deprit, Johan Grimonprez, ΓΑΛΑΤΕΙΑ ΙΑΤΡΑΚΗ, ΜΑΡΙΑ ΚΑΡΚΑΝΑΚΗ, ΥΒΕΤ ΚΑΨΑΛΑ, ΤΟΝΙΑ ΚΟΪΝΑΚΗ, ΠΑΝΟΣ ΚΟΚΚΙΝΙΑΣ, ΚΩΣΤΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΙΧΑΛΑΚΗΣ, ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ, Laura Pannack, Max Pinckers, ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΟΝΗΡΑΚΟΥ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΙΔΗΡΟΚΑΣΤΡΙΤΗΣ, Alec Soth, ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΣΤΑΦΥΛΙΔΟΥ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΡΙΣΙΑΔΗΣ

more TBA

Το MedPhoto Festival, με σκοπό να αναδείξει και να στηρίξει φωτογράφους, διοργανώνει για τρίτη συνεχή χρονιά, διεθνή διαγωνισμό για μια εν εξελίξει ή και ολοκληρωμένη φωτογραφική δουλειά. Ο διαγωνισμός είναι ανοιχτός ως προς τη θεματική των συμμετοχών. 

Μετά τον αντίστοιχο διαγωνισμό του 2017-2018, όπου συμμετείχαν 350 φωτογράφοι από 30 χώρες, το Φεστιβάλ προσκαλεί φωτογράφους από την Ελλάδα και το εξωτερικό να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό με χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ.

Συμμετοχές μέχρι 10 Οκτωβρίου 2019
Κόστος: 20€

ΜΑΘΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΠΑΡΕ ΜΕΡΟΣ

4ήμερο εργαστήριο με τον Joel Sternfeld|

Ρέθυμνο, Κρήτη, Ελλάδα | 3-6/9/2019

Narrative and the Photograph

Ένα αξίωμα της στροφής της φωτογραφίας στη μεταμοντέρνα πρακτική κατά τη δεκαετία του ’80 ήταν η πεποίθηση ότι «όλα είχαν ήδη φωτογραφηθεί». Εάν αυτό ήταν κάπως αληθινό τότε, σίγουρα είναι αληθινό τώρα σε μια εποχή που τουλάχιστον 300 εκατομμύρια φωτογραφίες μεταφορτώνονται στο Facebook καθημερινά (και χάρη στην αυτόματη εστίαση και φωτομέτρηση είναι όλες αρκετά καλές).
Από τότε που το κινητό τηλέφωνο έγινε τόσο δημοφιλές, η τεκμηριωτική ή η δημοσιογραφική πρακτική έχουν αντικατασταθεί από πολίτες εξοπλισμένους με ολοένα και πιο ισχυρά iPhones οι οποίοι απλώς τυχαίνει να βρίσκονται στο σωστό σημείο την κατάλληλη στιγμή.
Ποιος είναι ο ρόλος τώρα ή στο μέλλον που αντιστοιχεί στον καλλιτέχνη φωτογράφο που επιθυμεί να επικοινωνήσει μια ιδέα ή μία ποιητική αίσθηση; Η απάντηση μπορεί να βρίσκεται σε μια πρακτική που θα μπορούσε να αποδοθεί με τον όρο “Αφηγηματική Φωτογραφία”.
Είτε εργάζονται με εργαλείο τη μυθοπλασία είτε όχι,  καλλιτέχνες ενός ευρέως φάσματος  όπως οι Allan Sekula, Robert Frank, Susan Meiselas, Taryn Simon, Jim Goldberg, έχουν χρησιμοποιήσει στρατηγικές που περιλαμβάνουν κείμενο και εικόνα ή εννοιολογικές στρατηγικές σχετικά με τη χρήση πολλών εικόνων, κάτι που διεύρυνε εκθετικά το τι μπορεί δυνητικά να ειπωθεί με τη φωτογραφία.
Σε αυτό το σεμινάριο το έργο αυτών των καλλιτεχνών, καθώς και το έργο του Joel Sternfeld (On This Site, Sweet Earth) θα χρησιμεύσουν ως καθοδηγητικά εργαλεία για τους συμμετέχοντες καθώς διευρύνουν τις αφηγηματικές δυνατότητες της δικής τους δουλειάς.

 

 

Μάθε περισσότερα

Medphoto 2019

θα ανακοινωθεί σύντομα

Το φεστιβάλ των φωτογράφων

Medphoto

Ευρώπη: Τα πρόσωπα και ο τόπος

Medphoto 2017-2018the theme of the Festival

Σύνορα / Σταυροδρόμια

Medphoto 2016the theme of the Festival

Νομαδική Βιβλιοθήκη

Βασικός στόχος του MedPhoto Festival είναι η ανάδειξη του φωτογραφικού βιβλίου ως αυτόνομου έργου και η σύνδεση της φωτογραφίας με αυτό ως πλαίσιο παρατήρησής της. Για το λόγο αυτό, το MedPhoto συγκροτεί συλλογή/βιβλιοθήκη με φωτογραφικά βιβλία από όλον τον κόσμο.

Workshops

“Not all those who wander are lost”, πειραματικό Workshop με τον Alec Soth στο Ρέθυμνο (3-6 April 2018) & “Everything that happened, happened here first, in rehearsal”, Workshop με τον Oliver Chanarin στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης (6-8 June 2016).

Το βραβείο

Το Medphoto, σε συνεργασία με το Lens Culture, διοργανώνει μία φορά το χρόνο διεθνές φωτογραφικό διαγωνισμό με χρηματικό έπαθλο για τον νικητή. Κριτές του διαγωνισμού είναι αναγνωρισμένοι ξένοι αλλά και Έλληνες επιμελητές, φωτογράφοι, εικαστικοί.

Δεκέμβριος 1, 2017

Critical Archives III: Identities

Νοέμβριος 26, 2017 in Κείμενο-Απόσπασμα

Κορνήλιος Καστοριάδης – Ποια Ευρώπη; Ποιες απειλές; Ποια υπεράσπιση;

«Ο άνθρωπος γεννιέται ελεύθερος και είναι παντού στα σίδερα» έγραψε ο Ρουσσώ. Όχι, κανένας φυσικός νόμος ή θεϊκή βούληση δεν κάνει τον άνθρωπο να γεννιέται ελεύθερος (ή μη ελεύθερος). Αν…

Read More
Σεπτέμβριος 8, 2016 in medphoto 2016, Σύνορα | Σταυροδρόμια

MEDPHOTO, «Σύνορα | Σταυροδρόμια»

To 1ο Μεσογειακό Φεστιβάλ Φωτογραφίας “MEDPHOTO”, με τίτλο «Σύνορα | Σταυροδρόμια», πραγματοποιήθηκε στο Ρέθυμνο Κρήτης το καλοκαίρι του 2016. Στο επίκεντρο τέθηκαν τα καίρια ζητήματα της μετανάστευσης, των συνόρων, της…

Read More
Ιούλιος 22, 2016 in medphoto 2016, Σύνορα | Σταυροδρόμια

Το πρόσωπο του Άλλου

Όψεις της ετερότητας στην Ιστορία της Τέχνης Η αναγνώριση ύπαρξης ενός Άλλου – στοιχείου ή ανθρώπου – προϋποθέτει τη στοιχειοθεσία ενός Εμείς. Το Εμείς δεν μπορεί να είναι απλά ένα…

Read More
Ιούλιος 18, 2016 in medphoto 2016, Σύνορα | Σταυροδρόμια

Medphoto 2016: Η μετατόπιση της εικόνας των εκτοπισμένων

Το Φεστιβάλ Medphoto άνοιξε τις πόρτες του με ένα ιδρυτικό παράδοξο. Αυτό που θα επιχειρήσω να δείξω σε τούτο το μικρό κείμενο είναι ότι το εγχείρημα του 1ου Medphoto με…

Read More

Organized by:

Grand Sponsor:

Under the auspices of:

Sponsors & Partners: