“Critical Archives I: Ruins”
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης
Διάρκεια: 11 Ιουνίου – 6 Σεπτεμβρίου
Επιμελητές: Μαρία Μαραγκού, Πάσκουα Βοργιά, Παύλος Φυσάκης
ODYSSEIA
Antoine D’Agata
Η προσωπική οδύσσεια είναι το επίκεντρο του ενδιαφέροντος της φωτογραφικής δουλειάς και των video του Antoine D’Agata. Η ακατέργαστη ματιά του γάλλου φωτογράφου αναζήτησε πρόσφυγες στη Βουλγαρία, την Ελλάδα, την Ουγγαρία, τη Σλοβακία, την Ουκρανία, τη Λιβύη, το Μαρόκκο και τη Τυνησία έτσι ώστε να βιώσει, να καταγράψει και να κατανοήσει τη συχνά σκληρή πραγματικότητα του ταξιδιού τους. Σε μια απελπισμένη αναζήτηση μια καλύτερης ζωής στην Ευρώπη, πολλοί μετανάστες ζουν σε υποβαθμιζόμενες αστικές περιοχές, υπομένουν κέντρα κράτησης και ξεγλιστρούν από λιμάνια και σύνορα χωρίς να γίνουν αντιληπτοί, έχοντας απόλυτα συνείδηση του κινδύνου και της παραβατικότητας της κατάστασής τους, ανώνυμοι για τον υπόλοιπο κόσμο. Η «Οδύσεια» περιλαμβάνει φωτογραφίες που δημιουργούν αίσθηση, εικόνες από video, στατιστικά στοιχεία, και κείμενα των Bruno Le Dantec και Rafael Garido. Όταν ήμουν στο πεδίο, διαρκώς αμφισβητούσα την χρησιμότητα της παρουσίας μου. Φωτογράφισα ανθρώπους που πέθαιναν, για να τους δείξω σε αυτούς που τους άφησαν να πεθάνουν.
HOMESICK
Hrair Sarkissian
Στο “Homesick (2014), o Sarkissian αναπαράστησε και στη συνεχεία κατέστρεψε ένα ακριβές αρχιτεκτονικά μοντέλο υπό κλίμακα της πολυκατοικίας μέσα στην οποία κατοικούν ακόμα οι γονείς του, στη Δαμασκό. Όπως και πολλοί άλλοι της γενιάς τους, έτσι και αυτοί έχουν έως τώρα αρνηθεί να εγκαταλείψουν τη Συρία. Ο Sarkissian μεγάλωσε σε αυτό το κτίριο και έζησε εκεί έως ότου έφυγε από τη Συρία το 2008. Αυτό, αντιπροσωπεύει κάτι περισσότερο από οτι απλά ένα σπίτι. Πέρα από το οτι παρέχει καταφυγίο στους γονείς του, είναι ο τόπος όπου αυτός ανήκει, ένα δοχείο για τις αναμνήσεις του, και ένας τόπος για τη συλλογική ταυτότητα της οικογένειάς του. Μέσα από το “Homesick”, o Sarkissian δημιουργεί μια ιστορία που, αν λάβουμε υπόψη την τρέχουσα πολιτική κατάσταση και τη συνεχιζόμενη καταστροφή της πατρίδας του, θα μπορούσε κάλλιστα να διαδραματίστεί στο εγγύς μέλλον. Ποιες θα ήταν οι συνέπειες; Τι θα πει να περιμένουμε το χειρότερο; Μπορούμε να πατήσουμε το fast-foreward (γρήγορη προώθηση} του παρόντος, να αναγνωρίσουμε την απώλεια και να ξεκινήσουμε την ανάπλαση μιας ιστορίας που έχει καταρρεύσει πριν το γεγονός; Την ίδια στιγμή, ο Sarkissian, παίρνοντας την μοίρα στα χέρια του, προσπαθεί να επανακτήσει ένα μέρος από τον έλεγχο της κατάστασης και και να γκρεμίσει μια μη – πραγματική φαντασία.
EVERYTHING THAT HAPPENED, HAPPENED HERE FIRST, IN REHEARSAL
Adam Broomberg & Oliver Chanarin
Η εισβολή στη Βηρυττό, η πρώτη και η δεύτερη Intifada, η απόσυρση στη Γάζα, η μάχη της Falluja, σχεδόν κάθε μία από τις στρατιωτικές κινήσεις του Ισραήλ στη Μέση Ανατολή μέσα στις τελευταίες τρεις δεκαετίες, είχε «πρωτοπαιχτεί» εδώ στο Σικάγο, σε μια τεχνητή αλλά ρεαλιστική Αραβική πόλη, χτισμένη από τις Ισραηλινές Αμυντικές Δυνάμεις, για εκπαίδευση μάχης πόλεων.
ABBANDONI
Davide Monteleone / Francesco Zizola
Στη δουλειά του Francesco Zizola, βλέπουμε μια μνημειακή φωτογραφία από το τραγικό ναυάγιο της Lampedusa, ενώ ο Davide Monteleone, φωτογραφίζει προσωπικά αντικείμενα των επιβατών του ναυαγίου που έχουν ξεβραστεί στις ακτές. Ο Hrair Sarkissian αποκαλύπτει φωτογραφικά το συναίσθημα της αφοσίωσης στο σπίτι, ακόμη και όταν ο κίνδυνος και η καταστροφή καιροφυλακτούν.
DEPRESSION ERA
ομαδική έκθεση
Συμμετέχοντες
Λουκάς Βασιλικός, Πάσκουα Βοργιά, Γιάννης Θεοδωρόπουλος, Κώστας Καψιάνης, Δημήτρης Μιχαλάκης, Δημήτρης Ραπακούσης, Σπύρος Στάβερης, Ζωή Χατζηγιαννάκη
Έργα από το αρχείο της κολεκτίβας καλλιτεχνών Depression Era – μια προσπάθεια καταγραφής των ραγδαίων κοινωνικο-πολιτικών μετασχηματισμών της Ελλάδας των τελευταίων ετών.
LIFE NARRATIVES / προβολή
Νίκος Μάρκου
Ο Νίκος Μάρκου με μια σειρά από ολιγόλεπτα video προσκαλεί τον θεατή να ρίξει μια σύντομη αλλά διεισδυτική ματιά στη ζωή διαφορετικών ανθρώπων της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας.
KURDISH FIGHTERS IN THE CITY OF NUSAYBIN
Emilien Urbano
Δίπτυχο 2 (Τουρκία) – Η πόλη σε πόλεμο
Περιμένουν τον εχθρό. Πριν ξεκινήσουν τον πόλεμο τον προβάρουν, μασκοφορεμένα πρόσωπα, γιλέκα με τακτική βαλμένα πάνω απ’ τα πολιτικά τους ρούχα. Μέσα στους εγκαταλελημένους δρόμους, τους σημαδεμένους από τις προηγούμενες συγκρούσεις, αντιγράφουν τις χειρονομίες και τις στάσεις τους στις μάχες που θα έρθουν, τα όπλα που σημαδεύουν προς μια κενή προοπτική. Έφηβοι σε αντάρτικες συνοικίες, βυθίζονται στις φαντασιακές εικόνες τηλεοπτικών πολέμων, παλαιών εξεγέρσεων, συγκρούσεων που οδηγήθηκαν αλλού και για τις οποίες ακούν αφηγήσεις σε όλη την μικρή ζωή τους. Μόνο ο επόμενος μάρτυρας θα τους φέρει πίσω τα πρόσωπά τους. Εξαφανισμένα μέσα στην κοινή τους κουκούλα, δεν θα ξαναεμφανιστούν παρά μόνο δια μέσου του προσφερόμενου θανάτου, εικόνες δόξας που εμφανίζονται στους τοίχους της πόλης μετά τη μάχη. Οι ζωντανοί την έχουν ήδη εγκαταλείψει, αφήνοντας πίσω τους κατεβασμένα ρολά. Το κινημα των μαρτύρων που γεννιέται, αναπτύσσεται μέσα στους δρόμους όπου έχει εγκατασταθεί ο πόλεμος, επιβάλλοντας την γεωγραφική του θέση σε μία χαμένη πραγματικότητα. Ωστόσο πίσω από τα οδοφράγματα, στα διαλυμένα καλντερίμια και στους απαγορευμένους δρόμους, ακόμα πουλούν δροσερά ποτά ενώ περιμένουν την καταστροφή.
THE ZONE / προβολή
18 Άνω φωτογραφική ομάδα
Στο χώρο του Μουσείου φιλοξενείται και η προβολή «Η Ζώνη/The Zone” από την ομάδα φωτογραφίας της μονάδας απεξάρτησης «18 ΑΝΩ».
Παλιά Εμπορική Τράπεζα (Παλιά Πόλη)
Διάρκεια: 9 Ιουνίου – 15 Ιουλίου
Επιμελητές: Γιώργος Μουτάφης, Παύλος Φυσάκης
CROSSINGS
ομαδική έκθεση
Συμμετέχοντες
Alfredo D’Amato, Αχιλλέας Ζάβαλλης, Γιώργος Μουτάφης, Δημήτρης Μιχαλάκης, Σωκράτης Μπαλταγιάννης, Emilien Urbano, Μυρτώ Παπαδοπούλου, Alessandro Penso, Giulio Piscitelli, Άγγελος Τζωρτζίνης
Η έκθεση πραγματεύεται τις διαδρομές των προσφύγων προς και δια μέσου της Ευρώπης. Φιλοξενείται στο κτίριο της πρώην Εμπορικής Τράπεζας, ένα στοιχείο που σηματοδοτεί τη σχέση της οικονομικής κρίσης με το προσφυγικό ζήτημα. Οι φωτογραφίες προέρχονται από τα παράλια της Λέσβου, το λιμάνι του Πειραιά, τα περάσματα των μεταναστών στην Αφρική, τη ρημαγμένη Συρία, τη Ζούγκλα του Καλαί, τους καταυλισμούς στην Πάτρα και την Ειδομένη, τα ξενοδοχεία των διακινητών στη Σμύρνη.
«Δίδυμο» κτίριο στο κάστρο της Φορτέτζα
Διάρκεια: 10 Ιουνίου – 15 Ιουλίου
Επιμελητές: Γιώργος Πρίνος, Παύλος Φυσάκης
ALIEN TERRITORY
ομαδική έκθεση
Συμμετέχοντες
George Awde, Νικόλας Βεντουράκης, Γιώργος Γαβριλάκης, Όλγα Γκορτσά, Κωνσταντίνος Δουμπενίδης, Αντώνης Δαμολής, Πέτρος Ευσταθιάδης, Αντώνης Θεοδωρίδης, Γιώργος Καραηλίας, Γιάννης Καρπούζης, Χαράλαμπος Κυδωνάκης, Μαρίλη Κωνσταντινοπούλου, Randa Mirza, Μαρίτα Παππά, Georges Salameh, Ορέστης Σεφέρογλου, Κοσμάς Σταθόπουλος, Eliza Tamo, Βαγγέλης Τάτσης, Serkan Taycan, Μαρίνος Τσαγκαράκης
Με μια πιο συμβολική θεματολογία, η έκθεση αυτή – μέσα στο φρούριο της πόλης – επιχειρεί να διερευνήσει την εσωτερική μας κατάσταση, όλων όσων κατοικούν μέσα από τα σύνορα, ασχέτως προέλευσης, την αναζήτηση νοήματος σε μια εποχή ρευστότητας, επισφάλειας, κρίσης και εντεινόμενων ανισοτήτων. Alien Territory είναι η αχαρτογράφητη περιοχή του οικείου περιβάλλοντός μας, όπου ξένος είναι ο ίδιος μας ο εαυτός.
“Critical Archives II: Testimonies”
Τζαμί Καρά Μουσά Πασά
Διάρκεια: 9 Ιουνίου – 20 Ιουλίου
Επιμελητές: Μαριά Μαραγκού, Παύλος Φυσάκης
STATE / προβολή
Απόστολος Ζερδεβάς
MY ARAB WORLD / προβολή
Γιώργος Μουτάφης
9 DAYS – From my window in Aleppo / προβολή
Issa Touma
Πρόκειται για μια σειρά από video που συνιστούν καταγραφές σημαντικών διεθνών γεγονότων όπως ο πόλεμος στη Συρία, η Αραβική Άνοιξη και η δράση μιας εξτρεμιστικής οργάνωσης στη Μέση Ανατολή. Οι καλλιτέχνες δημιουργούν ένα κολάζ εμπειριών: Ο Γιώργος Μουτάφης στο “My Arab World” λειτουργεί σαν αυτόπτης μάρτυρας, καταγράφοντας σκηνές που εκτυλίσσονται μπροστά στα μάτια του φωτορεπόρτερ. Ο Issa Touma στο video “Nine Days” μας μεταδίδει την εικόνα αλλά και την εμπειρία του ανθρώπου – εν δυνάμει θύματος: βλέπει, και ταυτόχρονα καταγράφει τα συμβάντα ενός πολέμου ακριβώς έξω από το παράθυρό του σπιτιού του, εγκλωβισμένος μέσα σε αυτό. Τέλος, ο Απόστολος Ζερδεβάς στο “State”, χρησιμοποιεί video εξτρεμιστών και απομονώνει με τη φωτογραφική του μηχανή στιγμιότυπα – καρέ από αυτά, επιδιώκοντας να δημιουργήσει έναν κριτικό αναστοχασμό για την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ.
ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ
ANTOINE D’AGATA ΟΜΙΛΙΑ / 30 Ιουνίου
στο Πολιτιστικό Κέντρο του Ρεθύμνου (Παλιά Πόλη)
FETART / 9 Ιουνίου
έκθεση φωτογραφίας σε κεντρικά σημεία της Παλιάς Πόλης του Ρεθύμνου
σε επιμέλεια της Marion Hislen (Festival Circulations)
STEREOSIS, FOCUS School of Art, ΕΦΕ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ / 10 Ιουνίου
προβολές στο «Σπίτι του Πολιτισμού» στο Ρέθυμνο (Παλιά Πόλη)
ΕΦΗ ΧΑΛΙΟΡΗ / ημερομηνία θα ανακοινωθεί σύντομα
έκθεση στη Γκαλερί Μορφές (Παλιά Πόλη)
EKΕΙ ΠΟΥ ΚΑΤΟΙΚΩ / 12-25 Αυγούστου
έκθεση φωτογραφίας σε επιμέλεια Κωστή Αντωνιάδη
στην Πύλη Sabbionara, Χανιά (7-11 μ.μ.)
φωτογράφοι: Στέλλα Αγγελάκη, Κωνσταντίνος Γδοντάκης, Σπύρος Ζερβουδάκης,
Μιχάλης Καλαϊτζάκης, Γιάννης Κλουβιδάκης,
Δημήτρης Μπαρούνης, Ελευθερία Σειστάκη, Φωτεινή Φαρμασώνη
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ στην ΕΠΙΣΚΟΠΗ / 9-12 Μαϊου
με τους Τάκη και Απόστολο Ζερδεβά (FOCUS School of Art)
ΑΝΟΙΚΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ και ΠΡΟΒΟΛΕΣ
με παρουσία κοινού και καλλιτεχνών
ΕΘΕΛΟΝΤΕΣ ΤΟΥ MEDPHOTO / 11 – 25 Αυγούστου
έκθεση φωτογραφίας στη Γκαλερί Μορφές (Παλιά Πόλη)
Φωτογραφικό εργαστήριο για μαθητές στην Επισκοπή
Καθηγητές: Τάκης και Απόστολος Ζερδεβάς
19-23 Μαϊου
Κόστος: ΔΩΡΕΑΝ
Το Medphoto Festival στα πλαίσια των δράσεών του και επιθυμώντας να φέρει τη φωτογραφία κοντά στους νέους διοργανώνει ένα σεμινάριο φωτογραφίας στο χωριό Επισκοπή. Το σεμινάριο αυτό θα πραγματοποιήσουν ο Τάκης και Απόστολος Ζερδεβάς, φωτογράφοι και ιδρυτές της σχολής φωτογραφίας Focus School of Art, με πολυετή εμπειρία στο χώρο της φωτογραφίας και της εκπαίδευσης. Στο workshop καλούνται να συμμετάσχουν είκοσι μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου από τα σχολεία της Επισκοπής.
Κύριος σκοπός του εργαστηρίου είναι να προάγει το πνεύμα δημιουργικότητας μέσα από τη συνεργασία και τη συλλογικότητα μεταξύ των μαθητών και γι’ αυτό τον λόγο θα χρησιμοποιηθεί μία φωτογραφική μηχανή και θα γίνει μια προσπάθεια ανάπτυξης ενός συλλογικού έργου. Μετά το πέρας του σεμιναρίου οι φωτογραφίες των συμμετεχόντων θα εκτεθούν στο σχολείο της Επισκοπής. Το θέμα με το οποίο θα έρθουν σε επαφή τα παιδιά μέσα από τη διαδικασία της φωτογράφισης θα είναι το ζήτημα των ορίων, των συνόρων και της ταυτότητας, με όποια μορφή (και κατεύθυνση) αυτά θέλουν.
Πρόγραμμα εργαστηρίου
1η μέρα: Παρουσίαση φωτογραφικής δουλειάς από τους εισηγητές
2η μέρα: Εξέλιξη πρακτικού μέρους του εργαστηρίου
3η μέρα: Συζήτηση και κριτική ανάλυση της παραχθείσας φωτογραφικής δουλειάς
4η μέρα: Δεύτερο μέρος παραγωγής φωτογραφικού έργου
5η μέρα: Επιλογή των εικόνων που έχουν παραχθεί