Medphoto Festival 2017-2018
«Το να στοχαζόμαστε γύρω από την Ευρώπη σημαίνει να στοχαζόμαστε γύρω από ένα ανοιχτό ερώτημα», έλεγε ο Eric Hobsbawm το 2007 σε διάλεξή του στο Κέντρο Σύγχρονου Πολιτισμού της Βαρκελώνης. Και τίποτα δεν είναι περισσότερο πραγματικό σήμερα από αυτή τη διαπίστωση.
Ο άνθρωπος της Ευρώπης μέσα στα χρόνια ανασυγκροτεί το ατομικό και το συλλογικό του πρόσωπο, σε έναν τόπο που κινείται διαρκώς μέσα από τη διαλεκτική προόδου και βαρβαρότητας. Χτισμένη πάνω στις μίξεις πολιτισμών, θρησκειών, γλωσσών, φυλών, λαών και ταυτόχρονα θεμελιωμένη πάνω στη χάραξη συνόρων, στην εγκαθίδρυση εθνών-κρατών, στις συγκρούσεις συμφερόντων, στους ανταγωνισμούς, στις ταξικές διαιρέσεις και φυσικά στην επιβολή της εκτός του γεωγραφικού της χώρου, η Ευρώπη είναι τόπος διαφορετικότητας και την ίδια στιγμή τόπος αποκλεισμού. Υπαίτια και αποδέκτης εκτοπισμών, φαίνεται πλέον να διαμορφώνεται σε πεδίο διαπάλης ανάμεσα σε μια νεφελώδη «γηραιά» ταυτότητα και σε μια νέα ανθρωπογεωγραφία που ζυμώνεται μέρα με τη μέρα. Το MedPhoto Festival 2017-2018 | «Ευρώπη: τα πρόσωπα και ο τόπος», διερευνά τις νέες ταυτότητες/ετερότητες που δημιουργούνται εντός της ραγδαία μετασχηματιζόμενης ευρωπαϊκής επικράτειας, το αν πλέον μπορούμε να μιλάμε για μια δυνάμει νέα ευρωπαϊκή ταυτότητα ή αν αυτή έχει αποτύχει να υπάρξει, όπως διαπιστώνει πάλι ο Hobsbawm στην ίδια διάλεξη.
Από τότε που ο Δίας άρπαξε την Ευρώπη από την Φοινίκη και την έφερε στην Κρήτη μεταμορφωμένος σε ταύρο, τα πάντα στην ήπειρο που πήρε το όνομα της όμορφης γυναίκας συνδέονται με την αρπαγή, τη σύγκρουση, την επιβολή, τη συνεχή μεταμόρφωση, τη σχέση του δυνατού με τον αδύναμο. Η Ευρώπη, ταλαντευόμενη διαρκώς, μέχρι και σήμερα, ανάμεσα στον ορθό λόγο και τον μύθο, διερευνάται τα τελευταία χρόνια από δημιουργούς στο χώρο των οπτικών τεχνών. Οι ταυτότητες (identities) που συγκροτούν οι άνθρωποι στην ήπειρο αυτή σε σχέση με τις ραγδαίες μεταβολές αντιλήψεων και πρακτικών που συντελούνται σε επίπεδο έμφυλων, διαπροσωπικών, αλλά και ευρύτερα κοινωνικών και πολιτικών σχέσεων, συνιστά όλο και πιο συχνά ένα από τα θέματα της σύγχρονης φωτογραφικής δημιουργίας. Και αυτό εκφράζεται αφενός με μια εντεινόμενη τάση ενδοσκοπικής χρήσης του μέσου (intimacy) και αφετέρου, με μια απόπειρα κριτικής κατανόησης του τόπου (territory), με τις ποικίλες αποχρώσεις και σημασίες που μπορεί η έννοια αυτή να λάβει, ως τόπος μνήμης, ως έκφραση κρατικής κυριαρχίας, ως εξορία, ως γη, ως κόμβος συνάντησης, ως πεδίο πολεμικών συρράξεων, ως χώρος παραγωγής της ίδιας της εικόνας, ως μη-τόπος.
Τo MedPhoto Festival φιλοξενεί ένα μωσαϊκό φωτογραφικών projects από την περιοχή της Ευρώπης, που δοκιμάζουν να συμβάλουν στη διερεύνηση των αλλαγών αυτών, απεικονίζοντας το παλιό και το νέο πρόσωπο των ανθρώπων της Ευρώπης και σκιαγραφώντας τις ευρωπαϊκές κοινωνίες έτσι όπως διαμορφώνονται, σε μια προσπάθεια να εμπλακούν ενεργά στην ιστορία του τόπου και να συνομιλήσουν με τους ανθρώπους της. Ταυτόχρονα στέκονται κριτικά στον τρόπο με τον οποίο ένα μέρος της σύγχρονης φωτογραφίας αισθητικοποιεί τον κυρίαρχο λόγο και ανοίγουν το δρόμο για νέες ερμηνείες και κρίσιμες επανατοποθετήσεις. Η KOLEKTIV8, το συλλογικό καλλιτεχνικό εγχείρημα που διοργανώνει το MedPhoto Festival, ως μια ευρεία συνάντηση φωτογράφων, επιμελητών, θεωρητικών, σχεδιαστών, συγγραφέων και ερευνητών από διαφορετικά πεδία, φιλοδοξεί μέσα από το φεστιβάλ να προωθήσει έναν ριζοσπαστικό κοινωνικό διάλογο αναφορικά με τα σύγχρονα αυτά ζητήματα που έρχονται στο προσκήνιο και να ενθαρρύνει τη δημιουργία μιας κοινότητας.
Η Κρήτη γίνεται η αφετηρία του MedPhoto, καθώς αποτελεί πολιτισμικό σταυροδρόμι τριών ηπείρων και κρίσιμο γεωστρατηγικό σημείο της Μεσογείου με σημαίνοντα ρόλο στη σύγχρονη πολιτική ιστορία της Ευρώπης. Η ένωση του Δία και της Ευρώπης στο Δικταίον Άντρο (ή, κατά άλλους, στη Γόρτυνα) της Κρήτης σηματοδοτεί την πρόσμιξη διαφορετικών πολιτισμών, τη μετακίνηση ανθρώπων, την τόλμη του ανθρώπου να αγγίξει τον ουρανό και να αλλάξει τη γη. Όλο αυτό έχει απεικονιστεί από πολύ νωρίς στην Ιστορία και μέσω των απεικονίσεων αυτών έφτασε ο μύθος να γραφτεί. «Η Ιστορία αναλύεται σε εικόνες, όχι σε ιστορίες» έγραφε ο Walter Benjamin στο Arcades Project (Passagenwerk). Και η σύγχρονη φωτογραφία είναι εδώ για να διεκδικήσει ενεργό ρόλο στο γράψιμο της Ιστορίας.
Το φεστιβάλ των φωτογράφων
ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΙ
UNCENSORED BOOKS Valentina Abenavoli, Patricia Almeida, Francesco Amorosino, Julián Barón, Lukas Birk, Martín Bollati-Rigoberto, Lewis Bush, Alejandro Cartagena, Edmund Clark, Jan Dirk Van Der Burg, Thobias Fäldt, Brad Feuerhelm, Ben Helton, Díaz Julián-Verónica Fieiras, Klara Källström, Γιάννης Καρπούζης, Amak Mahmoodian, Daniel Mayrit, Christof Nuessli, Carlos Spottorno, Elisabeth Tonnard, Lorenzo Tricoli, Απόστολος Ζερδεβάς CRITICAL ARCHIVES III: IDENTITIES Julian Baron, Άνια Βουλούδη, Lewis Bush, Turi Calafato, Federico Clavarino, Giovanna Del Sarto, Γεράσιμος Δομένικος, Πέτρος Ευσταθιάδης, Çağdaş Erdoğan, Θάλεια Γαλανοπούλου, George Georgiou, Robin Hammond, Nick Hannes, Jovana Hasimi, Alessandro Imbriaco, Γιάννης Καρπούζης, Δημήτρης Κοιλαλούς, Χαράλαμπος Κυδονάκης, Γιώργος Μάκκας, Νίκος Μάρκου, Μαρί Μασουρίδου, Davide Monteleone, Στεφανία Ορφανίδου, Mark Power, Νίκος Πηλός, Georges Salameh, Jerome Sessini, Κοσμάς Σταθόπουλος, Daphne Tolis SAINTS AND OUTSIDERS Πάνος Κέφαλος, Δημήτρης Ραπακούσης CRETE: STORIES FROM THE EDGE Λάμπρος Ανδριανάκης, Αντώνης Δαμολής, Χριστόφορος Δουλγέρης, Χαράλαμπος Κυδωνάκης, Λίνα Μανουσογιαννάκη, Δημήτρης Μπαρούνης, Στεφανία Ορφανίδου, Μιχάλης Πουλάς, Πάνος Χαραλαμπίδης & Μαίρη Χαιρετάκη BOOK INSTALATIONS Paul Graham, Jim Goldberg
Βραβείο Medphoto
Νικητής του Βραβείου Medphoto 2017-2018 με έπαθλο 3.000 ευρώ είναι ο Ισπανός φωτογράφος Alvaro Deprit, με το project “Fiesta”. Στη δεύτερη θέση ψηφίστηκαν οι Andrea and Magda photographers με το “Rawabi”, ενώ στην τρίτη θέση ισοψήφησαν οι Laura Pannack (“Youth without age, life without death”), Michele Palazzi (“Finisterrae”), Alexandra Polina, (“untitled”), Qian Zhao (“Offcut, the edge”), Alberto Giuliani (“Surviving Humanity”).
Critical Archives III: Identities
Η έκθεση «Critical Archives III: Ταυτότητες» θα πραγματοποιηθεί, από τις 20 Δεκεμβρίου μέχρι τις 20 Μαρτίου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης στο Ρέθυμνο, με συμμετοχές από την Ελλάδα και την Ευρώπη, φιλοξενώντας ένα μωσαϊκό φωτογραφικών projects που δοκιμάζουν να συμβάλουν στην κατανόηση των αλλαγών που συντελούνται στην ήπειρο, απεικονίζοντας το παλιό και το νέο πρόσωπο των ανθρώπων της Ευρώπης και σκιαγραφώντας τις ευρωπαϊκές κοινωνίες έτσι όπως διαμορφώνονται.
Uncensored Library
Με βασικό κριτήριο τη φωτογραφική εκπαίδευση, η έκθεση «Uncensored Library» (10.02-10.06/2018) παρουσιάζει έργα που διερευνούν ένα ευρύ φάσμα αναζητήσεων και πρακτικών στο χώρο του βιβλίου, σε αισθητικό και τεχνικό επίπεδο. Τα βιβλία θέτουν κριτικά ερωτήματα σχετικά με την κυρίαρχη οπτική κουλτούρα επικοινωνώντας ταυτόχρονα με τα ζητήματα που αναδεικνύονται και στις άλλες εκθέσεις του Φεστιβάλ και λειτουργώντας ως μέρος μιας ενιαίας καλλιτεχνικής πρότασης.
WORKSHOP ΜΕ ΤΟΝ ALEC SOTH
“Not all those who wander are lost”
Στο πλαίσιο του Medphoto Festival 2017-2018 ο Alec Soth σχεδίασε ένα τετραήμερο workshop που θα πραγματοποιήσει 3 έως 6 Απριλίου στο Ρέθυμνο, Κρήτης. Σκοπός του workshop είναι να δώσει έμφαση και να κατευθύνει τους συμμετέχοντες στα long-term projects τους με ένα νέο πειραματικό τρόπο.
Κορνήλιος Καστοριάδης – Ποια Ευρώπη; Ποιες απειλές; Ποια υπεράσπιση;
«Ο άνθρωπος γεννιέται ελεύθερος και είναι παντού στα σίδερα» έγραψε ο Ρουσσώ. Όχι, κανένας φυσικός νόμος ή θεϊκή βούληση δεν κάνει τον άνθρωπο να γεννιέται ελεύθερος (ή μη ελεύθερος). Αν…
Read MoreMEDPHOTO, «Σύνορα | Σταυροδρόμια»
To 1ο Μεσογειακό Φεστιβάλ Φωτογραφίας “MEDPHOTO”, με τίτλο «Σύνορα | Σταυροδρόμια», πραγματοποιήθηκε στο Ρέθυμνο Κρήτης το καλοκαίρι του 2016. Στο επίκεντρο τέθηκαν τα καίρια ζητήματα της μετανάστευσης, των συνόρων, της…
Read More