Ένα αρχείο δεκάδων πιθανών συνδυασμών των εικόνων με τις λέξεις. Μία εργαλειοθήκη για την κριτική επανεξέταση της ιστορίας της φωτογραφίας. Ένα αποθετήριο ιδεών υπό συνεχή διαμόρφωση. Μία χαρτογράφηση σύγχρονων εικαστικών αναζητήσεων σε διαρκή αλληλεπίδραση με τοπικές κοινότητες.

Η Νομαδική Βιβλιοθήκη, μία πρωτοβουλία του διεθνούς φεστιβάλ φωτογραφίας MedPhoto, είναι η πρώτη μετακινούμενη συλλογή φωτογραφικών βιβλίων στην Ελλάδα. Από το 2018 μέχρι σήμερα παραχωρείται διαδοχικά σε πανεπιστήμια, πολιτιστικά κέντρα, δημόσιες βιβλιοθήκες, λέσχες και σχολές φωτογραφίας, αποτελώντας τη βάση για εκπαιδευτικές δράσεις και  την αφορμή για την ανάπτυξη ενός δημόσιου διαλόγου για τον οπτικό πολιτισμό.

Η μελέτη του φωτογραφικού βιβλίου ως έργου τέχνης και η σύνδεση της φωτογραφίας με αυτό ως πλαίσιο παρατήρησής της υπήρξε το εφαλτήριο για τη συγκρότηση της συλλογής. Η διάσταση τού φωτογραφικού βιβλίου ως προϊόντος συλλογικής εργασίας δημιουργών από διαφορετικά πεδία και η μετατόπιση που αυτό σηματοδοτεί από την μεμονωμένη εικόνα προς τη συγκρότηση νοήματος μέσα από ευρύτερες αφηγήσεις είναι ζητήματα που ανακύπτουν τόσο από το κάθε έργο της Νομαδικής Βιβλιοθήκης ξεχωριστά όσο και από τις μεταξύ τους συσχετίσεις. Αν και, όπως παρατηρεί ο David Campany, το φωτογραφικό βιβλίο απαντάται ως πρακτική ήδη από τις μέρες του Henry Fox Talbot και της Julia Margaret Cameron και παρόλο που στη διάρκεια του 20ου αιώνα μέσα από την πρακτική αυτή παρουσιάστηκαν αξιομνημόνευτα έργα από τους August Sander, Eugene Atget, Walker Evans και Robert Frank, είναι η έκρηξη του διαδικτύου στις αρχές του 21ου αιώνα που κατέστησε το φωτογραφικό βιβλίο προσιτό σε μαζικό κοινό και πυροδότησε την ανάγκη για τη συστηματική εξέταση των ιστορικών διαδρομών του.

Οι διαδρομές αυτές είναι τα νήματα που συνέχουν τη Νομαδική Βιβλιοθήκη και η εξέτασή τους είναι ένας από τους στόχους για την περαιτέρω κατανόηση του φωτογραφικού φαινομένου. Τα περάσματα από τον φορμαλισμό του Garry Winogrand και της Diane Arbus προς την αποδόμηση κυρίαρχων οπτικών κωδίκων από την Cindy Sherman και τον Jeff Wall στο πλαίσιο μεταμοντέρνων πρακτικών, η πραγμάτευση κοινωνικών προβλημάτων άλλοτε μέσα από προσωπικό πρίσμα όπως στην περίπτωση της Nan Goldin και άλλοτε μέσα από μία συντεταγμένη πολιτική τοποθέτηση όπως αυτή των Adam Broomberg και Oliver Chanarin, η διερεύνηση των ορίων μεταξύ ακίνητης και κινούμενης εικόνας σε έργα όπως του Chris Marker, η εκτεταμένη χρήση γλώσσας προς αναζήτηση ενός κριτικού ρεαλισμού από καλλιτέχνες όπως ο Allan Sekula, καθώς και η σχέση της φωτογραφίας με τις εικαστικές τέχνες όπως αυτή ψηλαφείται από τον John Baldessari, την Taryn Simon ή τον Robert Rauschenberg είναι ορισμένες μόνο από τις όψεις αυτού τού ολοένα και αναπτυσσόμενου εγχειρήματος.

Η Νομαδική Βιβλιοθήκη αποτελεί, επίσης, μία απόπειρα εμπλουτισμού του λόγου γύρω από τη φωτογραφία που συνοδεύεται από μεταφράσεις θεωρητικών κειμένων, χειρονομία που σκοπεύει στη διεύρυνση του χώρου των Κοινών (commons) και στον διαμοιρασμό της γνώσης. Είναι, τελικά, η Νομαδική Βιβλιοθήκη μία ανοιχτή πρόσκληση στην προσέγγιση της φωτογραφίας όχι ως ενός αισθητικοποιημένου και εξωιστορικού αντικειμένου, αλλά ως μίας διαδικασίας που προφέρει δυνατότητες συνδυασμού γνωσιακών στοιχείων, εικαστικών ποιοτήτων και  αναφορών στην κοινωνική πραγματικότητα.

1. Adams, Robert | The new west | Steidl

2. Arbus D, Friedlander L, Winogrand G | New Documents | MoMA

3. Arthur, Olivia | Stranger | Fishbar

4. Baboussis, Manolis | Possessions | Futura

5. Baldessari, John | Pure Beauty | Lacma. Delmonico, Prestel

6. Baltz, Lewis | The Prototype Works | Steidl

7. Bellocq, E.J | Storyville Portraits | MoMA

8. Becher, Bernd & Hilla | Basic Forms Grundformen | Schirmer Mosel

9. Billingham, Richard | Ray’s a Laugh | Scalo

10. Braeckmann, Dirk | Dirk Braeckmann | Koenig Books

11. Brodie, Mike | A period of juvenile prosperity | Twins Palms Publishers

12. Brohm, Joachim | Typology | MackBooks

13. Broomberg, Adam & Chanarin, Oliver | Ghetto | Trolley

14. Campany, David | The Open Road | Aperture

15. Clark, Larry | Tulsa | Grove Press books

16. Clavarino, Federico | Italia o Italia | Akina

17. Curtis Posever, Verna | Photographic Memory, The Album on the Age of Photography | Aperture

18. D’ Agata, Antoine | Antibodies | Prestel

19. D’Αgata, Antoine | Cidade de Pedra | VOID

20. Davidson, Bruce | East 100th Street | St Ann’s Press

21. Del Sarto, Giovanna | A Polaroid for a Refugee | MedPhoto

22. DiCorcia, Philip-Lorca | Hustlers | Steidl Dangin

23. Dijkstra, Rineke | Portraits | Schirmer/Mosel and D.A.P.

24. Divola, John | As far as I could get | Delmonico / Prestel

25. Eggleston, William | Los Alamos, Revisited | Steidl

26. Elkoury, Fouad | Be…Longing | Steidl

27. Engstrom, JH | Haunts | Steidl

28. Epstein, Mitch | Family Business | Steidl

29. Evans, Walker | Lyric Documentary | Hill Steidl

30. Felzmann, Lukas | Waters In Between | Lars Muller

31. Fotografie | Stadel Museum

32. Frank, Robert | The Americans | Steidl

33. Fukase, Masahisa | Ravens | MackBooks

34. Gaudlitz, Frank | A Mazo. Die Amazonen des Amazonas | Hatje Cantz

35. Ghirri, Luigi | Kodachrome | MackBooks

36. Goldblatt, David | Regarding Intersections | Steidl

37. Goldin, Nan | The balad of sexual depedency | Aperture

38. Gossage, John | The Pond | Aperture

39. Hare, Chauncey | Protest Photographs | StedlKasher

40. Imbriaco, Alessandro | Le Jardin | Actes Sud

41. Israel, Iaakov | Legitimacy of Landscape |Kettler

42. Jude, Ron | Lago | Mack

43. Kakulya, Alban & Mingrand, Yann | East of a new Eden | Lars Muller Publishers

44. Kawauchi, Rinko | Illuminance | Aperture

45. Kertész, André | Mirror of a Life | Thessaloniki Museum of Photography

46. Killip, Chris | In flagrante 2 | Steidl

47. Koudelka, Josef | Wall | Aperture

48. Letsios, Dimitris | Journey in the Light and Shade of Greece | Thessaloniki Museum of Photography

49. Lutz, Christian | Protokoll | Lars Muller Publishers

50. Lyons, Robert and Straus, Scott | Intimate Enemy | Zone Books

51. Majoli, Alex | Libera Me | Trolley

52. Mandel, Mike & Sultan, Larry | Evidence | DAP

53. Mann, Sally |  Immediate Family | Aperture

54. Mater, Ahmed | Desert of Pharan | Lars Muller Publishers

55. Marker, Chris | La Jetée – ciné-roman | Zone Books

56. Marker, Chris | Staring Back | MIT Press

57. Meatyard, Ralph Eugene | The Family Album of Lucybelle Crater And Other Figurative Photographs | DAP

58. Meiselas, Susan | Nicaragua | Aperture

59. Mikhailov, Boris | Case History | Scalo

60. Minda, Beatrice | Iran Interrupted | Hatje Cantz

61. Mingrand, Yann | Deposit | Steidl

62. Mofokeng, Santu | The black photo album | Steidl

63. Mollica, Mimi | Terra nostra | Dewi Lewis Publishing

64. Moraki, Elisavet | Lilium | Futura

65. Mosse, Richard | Incoming | MackBooks

66. Nozolino, Paolo | Far Cry | Steidl

67. Paci, Adrian | Identity Flows: Visual Routes Across the Mediterranean Sea | Silvana

68. Papageorge, Tod | Passing through Eden | Steidl

69. Papageorge, Tod | Evans, Walker & Frank, Robert: An essay on Influence | YALE University Art Gallery

70. Parr, Martin | The non-conformists | Aperture

71. Patterson, Christian | Redheaded Peckerwood | mack

72. Petersen, Anders | Frenchkiss |Images En Manoeuvres

73. Pilos, Nikos | Trapped | MedPhoto

74. Power, Mark | The Shipping Forecast | Zelda Cheatle Press

75. Provoke | Steidl, LeBal, Fotomuseum Winterthur, Albertina, The Art Institute of Chicago

76. Rauschenberg, Christopher | Paris Changing: Revisiting Eugène Atget’s Paris | Princeton Architectural Press

77. Riley, Chris & Niven, Douglas (ed) | The Killing Fields | Twin Palms Publishers

78. Ruscha, Ed | Photographer | Steidl

79. Sander, August 1876-1964 | Taschen

80. Sanguinetti, Alessandra | The adventures o Guille and Belinda and the Enigmatic Meaning of their dreams | Nazraeli Press

81. Schles, Ken | Invisible City | Steidl

82. Schmidt, Michael | Berlin Nach 45 | Steidl u esklidsen

83. Schorr, Collier | Neighbors | Steidl/Mack

84. Seawright, Paul | Hidden | The Imperial War Museum

85. Sejersen, Casper | Belongs to Joe | Mack

86. Sekula, Allan | Photography Against the Grain | MackBooks

87. Sherman, Cindy | Complete Untitled Film Stills | MoMA

88. Shore, Stephen | Uncommon Places | Thames & Hudson

89. Simon, Taryn | Birds of the West Indies | Hatje Cantz

90. Soulas, Dimitris | Snapshots. Photographs 1967–1974 | Thessaloniki Museum of Photography

91. Staveris, Spyros | A World without Margins | Thessaloniki Museum of Photography

92. Sternfeld, Joel | On the site | Steidl

93. Struth, Thomas | Unconscious Places | Schirmer/Mosel

94. Stylianou, Yiannis | Lucid Vision, Noble Paradox | Thessaloniki Museum of Photography

95. Tsiaras, Philip | The Supereal, 1971 – 2009 | Thessaloniki Museum of Photography

96. Wall, Jeff | The Complete Edition | Phaidon

97. Wessel, Henry | Traffic / Sunset Park / Continental Divide | Steidl

98. Van Denderen, Ad | Go No Go | Edition Braus

99. Van Der Meer, Hans | European Fields, the landscape of lower league football | Steidl

100. Van Manen, Bertien | Moonshine | MackBooks

Photobook pit stop (seminar)
& Ο απόηχος ενός photobook (workshp)

 

Τετάρτη 2 Μαΐου 2018
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Ρεθύμνου
17.00-19.00 : Photobook pit stop (seminar)
19.00-22.00 : Οπτικός απόηχος ενός photobook (workshop) 

Η Νομαδική Βιβλιοθήκη συνεχίζει τις δράσεις της και σας καλεί στο σεμινάριο που διοργανώνει σε συνεργασία με το Pres στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη του Ρεθύμνου.

Όσοι/όσες θελήσουν να συμμετάσχουν σε κάποια από τις δράσεις (seminar, workshop) χρειάζεται να επιλέξουν ένα από τα 100 φωτογραφικά βιβλία της ΜedPhoto Νomadic Library (https://medphoto.gr/el/nomadic-library-2) και να το έχουν μελετήσει πριν τη συνάντηση της ομάδας, σε χρονική στιγμή δικής τους επιλογής.

1. Photobook pit stop (seminar)

Η συνάντηση της ομάδας στοχεύει στην κριτική συζήτηση και δημιουργική ενασχόληση με το περιεχόμενο ενός φωτογραφικού βιβλίου (λευκώματος, μονογραφίας, συλλογής ή θεωρίας). Οι συμμετέχοντες παρουσιάζουν στην ομάδα, ο ένας μετά τον άλλον, μια σύντομη περιγραφή του θέματος που πραγματεύεται το βιβλίο τους, κάποιες εκτιμήσεις για το έργο, καθώς και μια προσωπική τοποθέτηση του πώς –αν- επιτεύχθηκε μια γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ του δημιουργού και του αναγνώστη με έμφαση στο τι τον μετακίνησε από αυτήν τη συνάντηση. Ο εισηγητής συνεισφέρει καταθέτοντας τη δική του θεώρηση για το βιβλίο, κάποια πλαισιοποίηση του έργου, συγκριτικές απόψεις με άλλα συναφή βιβλία και οτιδήποτε άλλο προάγει την κριτική σκέψη και την εποικοδομητική συζήτηση που ακολουθεί με όλη την ομάδα.

Προσομοιάζοντας στο ύφος λειτουργίας λεσχών ανάγνωσης (λογοτεχνίας, ποίησης, ταινιών κ.α.) το σεμινάριο φέρνει κοντά σε πηγές έμπνευσης και γνώσης, όσους είτε καλωσορίζουν θεωρήσεις άλλων, είτε ενδιαφέρονται να τροφοδοτήσουν με τη δική τους οπτική μια ζωηρή συζήτηση, καθώς η Φωτογραφία εγείρει εν δυνάμει ομιλία περί πολλών διαφορετικών θεμάτων ˙ σε άνετη και φιλική ατμόσφαιρα, διαλεκτικά.

2. Οπτικός απόηχος ενός photobook (workshop)

Οι συμμετέχοντες σε αυτή την ομάδα καλούνται να παράξουν μια σειρά φωτογραφικών εικόνων –ως δοκίμιο προσδιορισμένου θέματος & μεθόδου λήψης- καταθέτοντας ένα οπτικό σχόλιο στο περιεχόμενο ενός βιβλίου φωτογραφικού ενδιαφέροντος (λευκώματος, μονογραφίας, συλλογής ή θεωρίας). Στόχος είναι η δημιουργία φωτογραφιών που μπορεί να συνδιαλέγονται κριτικά, να αποδίδουν εύγλωττα, να επεκτείνουν το νόημα, να αποδομούν το εγχείρημα, πάντως σε κάθε περίπτωση να επιτυγχάνουν μια σχέση με το βιβλίο από το οποίο προέκυψαν. Με έμφαση στα στοιχεία που εμποτίζουν το βιβλίο επιτρέποντάς του να ξεχωρίζει (πιθανώς να πραγματεύεται ιδιάζουσα θεματική, να υιοθετεί ιδιόρρυθμο φωτογραφικό στυλ, αξιοπρόσεκτη τεχνική, ενδιαφέρουσα κριτική έννοια, ευφυή παράθεση εικόνων, ή οτιδήποτε άλλο άξιο μνείας) οι συμμετέχοντες προσκαλούνται να προτείνουν την δική τους χρήση της ιδέας που τους προμήθευσε το βιβλίο.

Οι παραπάνω δράσεις απευθύνονται σε άτομα ανεξαρτήτως γνώσεων & δεξιοτήτων του φωτογραφικού μέσου. Οι συμμετέχοντες μπορούν να επιλέξουν όποια από τις δύο δράσεις (seminar, workshop) τους ενδιαφέρει. Στη συνέχεια θα πρέπει να επισκεφθούν τη βιβλιοθήκη, ώστε να επιλέξουν ένα βιβλίο με το οποίο θα ασχοληθούν. Να συμπληρώσουν τη φόρμα συμμετοχής και να την στείλουν έως και την 31/04/3018 στο info@pres.org.gr όπου μπορούν να ζητήσουν και περαιτέρω διευκρινήσεις.

Αφότου μελετήσουν το επιλεγμένο βιβλίο, να προετοιμαστούν για τη συνάντηση. Για το σεμινάριο ζητείται παρουσίαση στην ομάδα (με ή δίχως τη βοήθεια Η/Υ, 3 έως 10 λεπτών, προφορικά). Για το workshop ζητείται παρουσίαση στην ομάδα (με ή δίχως τη βοήθεια Η/Υ, 3 έως 10 λεπτών, με 5 έως 20 φωτογραφίες που θα έχουν παράξει σε σχέση με το βιβλίο -έστω ενός πρόχειρου αρχικού σχεδιασμού μιας επερχόμενης φωτογραφικής εργασίας).


Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Ρεθύμνου
Χρόνος διεξαγωγής: Τετάρτη 2 Μαΐου 2018
1. 17.00-19.00 : Photobook pit stop (seminar)
2. 19.00-22.00 : Οπτικός απόηχος ενός photobook (workshop)

Διαδικασία συμμετοχής:
α. επιλογή βιβλίου
β. συμπλήρωση & αποστολή φόρμας
γ. ατομική προετοιμασία
δ. συνάντηση ομάδας

Εισηγητής: Βασίλης Κάντας

Ο Βασίλης Κάντας κατέχει διδακτορικό στο πεδίο Φιλοσοφία του φωτογραφικού μέσου· στη διατριβή του ‘Unfolding the act of Photography’ πρότεινε ένα ολιστικό μοντέλο ανάγνωσης της φωτογραφικής εικόνας. Έχει εργασθεί ως λέκτορας Φωτογραφίας (Πανεπιστήμιο Αιγαίου, ΤΕΙ Ιονίων Νήσων, London South Bank University, London College of Communication), επιμορφωτής σεμιναρίων περί Επικοινωνίας της Εικόνας (Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών) εκπαιδευτής Φωτογραφίας (ΔΙΕΚ Κηφισιάς & Χαϊδαρίου), σε studios διαφημιστικής εικόνας κ.α.

Share