Έκθεση
30.09-18.10.2018
εγκαίνια 30.09.2018, 19:00
καθημερινά 15:00 – 21:00
”ΡΟΜΑΝΤΖΟ”
Αναξαγόρα, 3
30.09-18.10.2018
εγκαίνια 30.09.2018, 19:00
καθημερινά 15:00 – 21:00
”ΡΟΜΑΝΤΖΟ”
Αναξαγόρα, 3
© Richard Mosse
Η έκθεση παρουσιάζει τρία έργα που τοποθετούν τον άξονα της συζήτησης στον τρόπο με τον οποίο «βιώνουμε» –εξ αποστάσεως– την προσφυγική/μεταναστευτική κρίση, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα το ζήτημα του βλέμματος, που είναι συνυφασμένο με τον προσδιορισμό και τον έλεγχο του Άλλου. Μια διαδικασία εγγεγραμμένη στη φωτογραφική πρακτική, λόγω του εγγενώς αντικειμενοποιητικού χαρακτήρα του μέσου.
Το The Bureaucracy of Angels των Adam Broomberg και Oliver Chanarin καταγράφει τη διαδικασία καταστροφής 100 λέμβων στις οποίες επέβαιναν μετανάστες από την Βόρεια Αφρική κατευθυνόμενοι προς την Σικελία το 2016. Η αφήγηση ξεδιπλώνεται μέσα από το λυρικό «τραγούδι» ενός εκσκαφέα, της μηχανής που χρησιμοποιήθηκε για να κομματιάσει τις βάρκες. Η σικελιάνικη μπαλάντα Terracanunsenti –από όπου και ο τίτλος της έκθεσης– μιλάει για τον πόνο και το φόβο που βιώνουν πρόσφυγες και μετανάστες από και προς την Ευρώπη τα τελευταία 150 χρόνια.
Το Grid (Moria) του Richard Mosse καταγράφει το στρατόπεδο συγκέντρωσης προσφύγων στη Μόρια της Λέσβου με τη χρήση πανίσχυρης στρατιωτικής θερμικής κάμερας η οποία μπορεί να ανιχνεύσει και να απεικονίσει ανθρώπινη παρουσία από απόσταση 30.3 χιλιομέτρων. Αυτή η απεικόνιση διαρκείας παρουσιάζεται μέσα από ένα πλέγμα 16 επίπεδων οθονών. Χρησιμοποιώντας τη θερμότητα τόσο μεταφορικά όσο και ως ένδειξη μέτρησης, το Grid(Moria) επιτρέπει στον θεατή να στοχαστεί πάνω στις τρέχουσες συνθήκες στις οποίες βρίσκονται οι πρόσφυγες, μέσα από έννοιες όπως η θερμότητα του ανθρώπινου σώματος, η υποθερμία, η ευαλωτότητα, η θνητότητα, η βιοπολιτική και η κατάργηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων.
Η Δάφνη Τόλη με το έργο Uprooted όχι μόνο δεν καταγράφει η ίδια την εμπειρία αυτών των συμβολικά «άλλων», αλλά παρουσιάζει με την ελάχιστη δυνατή παρέμβαση τον τρόπο με τον οποίο οι ίδιοι οι πρόσφυγες και μετανάστες καταγράφουν την περιπέτειά τους μέσα από τα κινητά τους τηλέφωνα. Και με τη χειρονομία της αυτή, επιχειρεί μια ανατροπή στο ζήτημα της αντικειμενοποίησης προσφύγων-μεταναστών.
Σε μια περίοδο όπου το προσφυγικό-μεταναστευτικό έχει ενταχθεί για τον δυτικό κόσμο σε μια αναισθητοποιημένη κανονικότητα, με πληθώρα εικόνων που αρχίζουν και τελειώνουν στην απεικόνιση των (συμ)πτωμάτων, η έκθεση επιδιώκει μια διερεύνηση των κρίσιμων διαδικασιών παρατήρησης, επιτήρησης, καταγραφής και ερμηνείας ενός ζητήματος που έχει καθημερινά ως αποτέλεσμα τον θάνατο ή την ομηρία χιλιάδων ανθρώπων.
Επιμέλεια: Πάσκουα Βοργιά, Απόστολος Ζερδεβάς, Δημήτρης Κεχρής
Συνδιοργάνωση: Athens Photo Festival, MedPhoto Festival, PhotoBiennale 2018
© Adam Broomberg & Oliver Chanarin
Ο Richard Mosse στις 7 Οκτωβρίου βρέθηκε στην Αθήνα με αφορμή την έκθεση “You refuse to understand / you don’t say anything / watching me die” (Adam Broomberg & Oliver Chanarin, Richard Mosse, Daphne Tolis). Μίλησε για τους θερμικούς χάρτες και για το έργο του ευρύτερα αναφερόμενος στο Grid (Moria) και στο Incoming.
Το Grid (Moria) καταγράφει το στρατόπεδο συγκέντρωσης προσφύγων στη Μόρια της Λέσβου με τη χρήση στρατιωτικής θερμικής κάμερας η οποία μπορεί να ανιχνεύσει και να απεικονίσει ανθρώπινη παρουσία από απόσταση 30.3 χιλιομέτρων.
Το Incoming δημιουργήθηκε με χρήση αντίστοιχης τεχνολογίας κατά τα έτη 2014-2017 και χαρτογραφεί την προσφυγική/μεταναστευτική κρίση στην Ευρώπη, στη Μέση Ανατολή και στη Βόρεια Αφρική. Το project αυτό ανατέθηκε στον Mosse από την National Gallery of Victoria της Μελβούρνης και την Barbican Art Gallery.
Χρησιμοποιώντας τη θερμότητα μεταφορικά, αλλά και ως ένδειξη μέτρησης, το έργο του Mosse καλεί τον θεατή να στοχαστεί πάνω στις τρέχουσες συνθήκες στις οποίες βρίσκονται οι πρόσφυγες, μέσα από έννοιες όπως η θερμότητα του ανθρώπινου σώματος, η υποθερμία, η ευαλωτότητα, η προσωρινότητα, η θνητότητα, η βιοεξουσία, η νεκροπολιτική, η κατάργηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων και η αποτυχία της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο ζήτημα του ασύλου.