Η άνθιση των φωτογραφικών βιβλίων που περιλαμβάνουν αρχειακά έργα, εκφράζει την επιθυμία αλλά και την ανάγκη πολλών δημιουργών ν’ αναπτύξουν καλλιτεχνικές πρακτικές, που υπερβαίνουν το αρχείο ως εναπoθετήριο τόπο και το καθιστούν τόπο παραγωγής και διαλεκτικής με τον παρελθόντα χρόνο, υπό το στίγμα του μεταβαλλόμενου παρόντος.
Η αρχειακή εικόνα, απελευθερωμένη από την αυστηρά τεμκηριωτική – γραφειοκρατική της λειτουργία, ενεργοποιείται στα φωτογραφικά βιβλία για να συστήσει εναλλακτικές αφηγήσεις έναντι των κυρίαρχων, για ν’ αφηγηθεί ανείπωτες ή απωθημένες ιστορίες, για να διαπραγματευτεί με προσωπικά και συλλογικά τραύματα ή ακόμα και για να θεσμίσει από τα κάτω κοινωνικά, πολιτικά και συναισθηματικά αρχεία.
Ως καλλιτεχνικό μέσο το φωτογραφικό βιβλίο, παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς προσφέροντας τη δυνατότητα παραγωγής ολοκληρωμένων αφηγηματικών συνόλων, κυρίως μέσα από την επιλογή, την ακολουθία και το συσχετισμό εικόνων, αντιτίθεται στην κατεξοχήν στατική και ταξινομική δομή του αρχείου. Ακριβώς αυτή η συνθήκη μοντάζ και αφήγησης φαίνεται σχεδόν να επιβάλλει την επανατοποθέτηση και τον κριτικό αναστοχασμό απέναντι στο αρχειακό υλικό.
Σ’ αυτή τη συλλογή αποπειραθήκαμε να συγκεντρώσουμε αντιπροσωπευτικά δείγματα βασικών κατευθύνσεων αρχειακής τέχνης, όπως αποτυπώνεται στα φωτογραφικά βιβλία. Τα έργα αυτά, αποδεσμεύονται από την συγκεντρωτική φόρμα του αρχείου, για να κινηθούν προς μια προσωπική επανεφεύρεση και επανάρθρωση του.
Zoetrope
Αλεξάνδρα Σαλίμπα – Γιώργος Γιατρομανωλάκης
Βιβλία: Top Secret – Simon Menner, The Longest Way Round – Chris Dorley-Brown, Let Me Fall Again – Julia Borissova, Libya – Στέλλα Χρονοπούλου, Where Mimosa Bloom – Rita Puig Serra Costa, Sangre – Leslie Spak, Everflow – Αλεξάνδρα Σαλίμπα, Encyclopedia – Charlotte Lybeer, The Bοοκ of Fantastic Antiquities – Αντώνης Θεοδωρίδης, Conquistador – Nicolas Savary, Dotter – Αιμιλία Μπαλάσκα, Fantastic Woman – Nelson Morales, Every Body is an Archive – Liz Orton